tirsdag, februar 22, 2005

Here be my swomp!

Det maa jeg si, at brasilianerne er virkelig gode paa aa lage sumpomraader. Naa er vi tilbake i Cuiaba, en by paa stoerrelse med Oslo innbyggermessig, men paa stoerrelse med Jan Mayen naar det gjelder aapne spisesteder etter klokka 19, saa naa er jeg litt sulten.

Alle er friske, og vi er ikke lenger roede av solbrenthet. Naa er vi roede fordi myggstikkene sitter saa tett. Men det var det verdt.

Pantanal er et superfint, fredet omraadet, hvor man kan kjoepe seg et hektar med paradis, inkludert saa mye mygg man vil ha naa i regntiden, for bare cirka 1700 kroner. Man maa bare kjoepe minst tusen hektar i slengen, og gjerne noen cowboyer i tillegg for aa holde gjerder og kyr vedlike. Men paa en saann gaard kan man ha det veldig fint, slik vi har hatt det naa.

Dagene har gaatt med til aa svoemme sammen med pirayaene (igjen), og aa svoemme sammen med kaimaner, som er krokodiller, og aa ri paa hest helt til halebenet ble stort og oemt. Og saa har vi gaatt tur i skogen, hvor det var jaguar og tapir som vi ikke saa. I stedet saa vi bare dritten etter dem. Til gjengjeld fikk vi se tukaner som hadde nebb like lange som kroppene sine, maurslukere, kjempesuperduperrotter paa en meters hoeyde (flodsvin, heter de egentlig), rhea-strutser, kolibri, sumprev, hauker, papegoeyer, solnedganger, kald drikke i kjoeleskapet, 35 grader i skyggen, frosk paa do og indiske kyr som virket veldig forvirrede over aa ha saa mange krokodiller svoemmende rundt seg der ute i sumpen. Artig det.

Har passert 700 foto, saa det er bare aa glede seg til fremvisning av feriebilder naa.

Skulle bare oenske at ikke alle klaerne mine stinket saa jaevlig.

Bjoern

2 kommentarer:

Lena Bjørkli sa...

Høres ut som dere har det fint - tror jeg..? Myggstikk og frosk på do er i mitt hode litt sånn ubehagelige ting, men det kan hende jeg tar feil. Kan melde om 11 minusgrader og iskald vind i Oslo i dag så vil anbefale at du ikke kommer hjem riktig ennå.

Bjørn Christian Tørrissen sa...

Har det saa fint, at. Bodd paa firestjerners hotell i tre netter naa, og der var det ikke frosk paa do, bare meg, og selv jeg var der ikke oftere enn jeg burde.

Mulig det er kaldt hjemme, men det kan umulig vaere kaldere enn paa nattbussene i Brasil, saa det er meg det er synd paa. #8D)

B.