lørdag, februar 12, 2005

Dramazonas

Eller, saa veldig dramatisk er det visst ikke. Etter aa ha kommet oss tilbake fra jungelen, hvor Alexander hadde vaert litt syk, saa ble Maria litt sykere, og saa ble Alexander sykest. Det saa ut som om det var best for ham aa holde seg i ro litt, saa Maria og han ble igjen for aa bli friskest mulig og paa en eller annen maate komme seg til Brasilia over helga, mens jeg fant en baat paa Amazonas. Eller baat og baat. Den floet i hvert fall. Over av folk dormende i hengekoeyer.

Jeg hadde kjoept lugar til minst to personer, i tilfelle Alexander plutselig skulle bli superkjapt frisk, men det skjedde jo ikke. Saa dermed hadde jeg egen lugar, og det var det bare jeg og kapteinen ombord som hadde, mens resten av passasjerene hang paa dekk. Sjelden har jeg blitt sjekket opp heftigere. Tydeligvis fungerer egen lugar med plass til et par stykker til voldsomt tiltrekkende paa brasilianske berter paa baattur. De blunket og smilte og spurte og grov, og etter moerkets frembrudd torde jeg nesten ikke bevege meg ute paa dekk, for der vandret hendene deres veldig loessluppent rundt. Men det gikk bra. Var god laas paa doera.

Aa reise paa Amazonas er ellers ganske fint, men ogsaa ganske ensformig. Er halvveis naa, og skal ta resten med start soendag morgen. Kommer frem til Belem med noen timer frem til flyet til Brasilia skal ta meg videre.

Eller, oss videre, tror jeg. For Maria har faatt liv i Alexander igjen. Feberen ble stadig hoeyere, og til slutt dro hun ham med seg paa sykehus, hvor hun fant en lege som hadde en kompis som kunne litt engelsk, og saa ringte legen til ham og saa hadde de tolk via telefon. I all sin legeforstand kom de etter diverse proever frem til at Alexander maatte faa i seg mer vann, og under over alle undere, det raadet fungerte visst. Etter innfoering av en liter vaeske intravenoest, sammen med en haug medisiner, saa ble han fort bedre. Saa naa kommer de paa ekspressbaat etter meg, og vi gjenforenes forhaapentligvis lykkelig i Belem.

Det er veldig varmt her, synes jeg. Fikk rom med vifte og utsikt rett mot Amazonas for hm, 45 kroner. Inkludert frokost. Lavsesong-Brasil er overkommelig.

Ingen kommentarer: