lørdag, april 09, 2011

Dit appelsinene gror

Det er omtrent alt jeg vet om Marokko. At de har appelsiner der. Og sand. Mye sand. Og at de hadde 8 millioner innbyggere i 1956, mens de nå har minst 33 millioner, så appelsiner er åpenbart bra for potensen.

Mye tyder vel på at i løpet av de nærmeste tre ukene skal jeg få hevet kunnskapsnivået mitt om marokkanerne og alt de har å gjøre. Foreløpig har jeg nøyd meg med å finne ut at opptøyene i Nord-Afrika gikk fort over der. Etter at bare en håndfull unge menn hadde satt fyr på seg selv og noen titusener demonstranter hadde bråkt rundt i gatene i de største byene en stund, bestemte kongen seg for å si at greit, de skal få ny grunnlov. Den skal de stemme over i sommer, og i hvert fall frem til da er det antagelig trygt og greit å besøke landet.


Spesielt hvis man holder seg unna den sørlige halvparten av landet. I hvert fall mener Marokko at den delen også er Marokko, men de fleste andre mener det er et eget land, Vest-Sahara, som Marokko har okkupert. Det bor bare en halv million mennesker der, og de har en hel halv kvadratkilometer å boltre seg på, hver. Vi i Norge har til sammenligning bare rundt en femtendedel så mye plass, så jeg tror ikke det skal bli så vanskelig å finne et sted å få tisse i fred og ro deromkring. Det kan derimot bli verre å finne en busk eller et tre å tisse bak. Jeg innbiller meg at det blir mye sand og åpne landskap de neste tre ukene. Jammen flaks at jeg liker sånt.

Skulle gjerne gitt deg flere interessante fakta om Marokko, men siden jeg ikke vet mer, så får jeg komme tilbake til det i senere blogginnlegg.

På denne turen skal jeg og omgivelsene antagelig ta knekken på kameraet mitt. Det henger allerede bare sånn halvveis sammen, og jeg har funnet min neste favoritt, barnebarnet til kameraet jeg har nå. Men ikke si det til kameraet mitt.


Hva mer har skjedd siden sist? Hm. Jo, bildet over, som jeg tok i Tasmania, skal brukes som "bakgrunnsbilde" på en gangbar mynt i Tuvalu! Mynten inngår i en serie, hvor den forrige mynten er her, så jeg antar at "min" mynt ligner litt. Håper bare ikke ørna som skal være i forgrunnen stjeler all oppmerksomheten. Uansett: Rare greier. Veldig rare greier.

Sånn. Da drar jeg. Jeg gleder meg allerede til å komme tilbake! #8D)

Bjørn

PS: Husk å vanne plantene.

Ingen kommentarer: