onsdag, juni 13, 2012

Pass opp eller pass ned?

Jeg har kommet frem til Pontremoli. 112 kilometer fra start har jeg beveget meg bare 56 kilometer i luftlinje, men siden mange av de kilometrene var fjellsider i Appenninene, så håper jeg det går fortere herfra.

Ruta er merkelig. Jeg nekter å tro at pilgrimene gikk sånn i gamle dager. I dag, for eksempel, skulle jeg ta meg gjennom fjellpasset Passo della Cisa, på cirka 1040 meters høyde. Vanligvis går man OVER et pass, men ikke her, nei. Ruta tok meg opp på fjellet et helt annet sted. Der møtte jeg en gjeng ingeniører som var der for å sjekke om grensa mellom Parma og Toscana fremdeles var der den skulle være. De stod og jobbet i anorakk med deilig pels rundt hetta, og der kom jeg fykende i t-skjorte. Via min feilbarlige italiensk fikk jeg misforklart dem at jeg hadde gått fra Norge, og da godtok de påkledningen min.

Men i hvert fall, der var jeg oppe på det kalde fjellet på godt over tusen meters høyde, og så gikk ruta NED til passet, og opp på fjellryggen på den andre siden igjen. Jeg sier som Obelix, romerne er gærne, de!

Det er snart det eneste jeg har felles med Obelix, forresten. Tror jeg begynner å bli litt slank allerede. Etter en alpin maraton, med sekk, både i går og i dag, orker jeg ikke å gå ut for å spise. Sitter på et hotellrom og gumler parmaskinke som har ligget nederst i sekken på nesten hele reisen. 

Ellers er alt fint. Særlig utsikten. Så langt hadde "Italia sett fra luften" vært et helt greit navn å selge inn turen som. Men det er slitsomt, altså. Jeg har nettopp oppdaget at det antagelig er litt fordi skjemaet jeg prøver å følge egentlig er for syklister. Det er greit nok,  jeg kan godt gå litt saktere, om nødvendig. Problemet er bare at det ofte er laaangt mellom steder med overnattingsmuligheter. Og man kan fort bruke like lang tid på å gå rundt på et sted som visstnok har overnattingsmuligheter og spørre seg frem til herberget som på selve ruta, for det later ikke til at folk vet noe som helst om pilegrimsgreier her, og siden alle gatene har ligget her siden romertiden, så er det ingen som kan vise vei til en adresse heller. 

Passordet for wifi på herberget i Medesano er forresten d7yhlqllkphqq7mcim7gvmq0, og det er ikke tull engang! Hvorfor må det være sånn?

Bare 538 kilometer igjen, sier boka. Detta går bra, æiller i væla!

Ingen kommentarer: