mandag, oktober 03, 2011

Troféer fra Troms

Sommeren er over, særlig i Nord-Norge. Nå lever den videre bare som minner og bilder. I juli brukte jeg ti dager på å oppdage en ny nasjonalpark og et gammelt øysamfunn. Rohkunborri og Senja. Det er jammen ikke bare i fjerne land de finner på stedsnavn som helt alene kan pirre nysgjerrigheten.


Første del gjorde jeg sammen med faren min. Han ville gjenta noen bestigninger han sist gjorde for femti år siden, og han måtte ha med seg noen i tilfelle luftambulansen måtte tilkalles. Denne "noen" ble til meg, og sammen klarte vi alt vi skulle. Vi kom opp på Stor-Ala, opp hele Sørdalen til Torneträsk i Sverige og tilbake, og vi fant toppen av Istinden. Om det var finere for femti år siden enn nå, det vet ikke jeg, men du kan jo gjette selv basert på bildene fra årets tur.


Mens faren min gikk rundt i indre Troms og viste frem gnagsår og vannblemmer han hadde laget helt selv, dro jeg alene ut til yttersiden av Senja. Selv om det er så godt som en statistisk umulighet, fikk jeg to hele dager med mer enn tretti graders varme der. Det var så fint at jeg nesten ikke lot meg selv sove. Dag og natt dro jeg rundt og lot landskapet trollbinde meg. Spisse fjell, knallgrønne åssider, niser i havet, ørner i sjøkanten, blide fiskere og uvante strandløver som i mangel av bikini og badesko trakk i undertøy og fjellstøvler for å vassebade i Nordishavet.


Det tar sin tid å se seg mett på Tungebrøstet, Latræva, Førstefjellet, Andrefjellet, Tredjefjellet, Juldagen, Tebbeltuva, Purka, Longklakktinden, Daudmannsfjellet og Namnlausingen. Jeg tror faktisk ikke at jeg klarte det, men at jeg må tilbake dit og ta meg bedre tid en annen gang.

Senja er akkurat like fin som Lofoten, selv om sistnevnte alltid vinner når turistbrosjyrer skal lages. Ta deg en tur, og ta med deg et telt sånn at overnattingsstedet garantert blir der du synes det er finest. Om det er langt å kjøre dit, så kan du lett gjøre turen med leiebil fra flyplassene i Tromsø eller Bardufoss.


Sånn. Da var Troms ekspedert. Vær så god neste!
Næmmen, hei, er det deg Marokko?

(Jeg er snart tilbake med mer, altså.)

Ingen kommentarer: