tirsdag, oktober 25, 2011

Se her'a - Sahara!


Jaja. Det tok bare litt under et halvt år fra jeg kom meg hjem fra Marokko til jeg fikk bildeserien fra turen ut på Nettet. Bra jobba, Bjørn!


Om du ser på alle bildene kan jeg nesten garantere at du oppdager mye du ikke ante at finnes innenfor den rekkevidden en billigbillett med Norwegian kan gi deg. Utenom smalahovefestival på Voss og danskebåttur er dette antagelig det mest eksotiske du kan finne på med begrenset reisetid og budsjett.

Alt du må gjøre er å ta flyet til Agadir eller Marrakesh og komme deg til nærmeste bussterminal. Der kjøper du en billett til Tafraoute, Tinerhir eller Merzouga, alt etter om det du vil oppleve er fjell, fjellørken eller ørken. Bussene er komfortable og sjåførene og passasjerene er hyggelige. Alle disse stedene er det lett å finne sted å bo, mat å spise og rare ting å se på.


De store byene kan jeg derimot ikke anbefale så veldig. De har Kentucky Fried Chicken der, men ellers er det ikke mye godt å si om dem. Det er stort sett bare bråk, mas og rot hvor enn du går. Og gamle moskéer du ikke får gå inn i. Og smale gater hvor gærninger kjører motorsykkel som om de var på vei til Dakar. Og butikker som bare selger ting du ikke kan fatte hvorfor du kjøpte, når du kommer hjem og pakker dem ut av sekken.


Alt i alt kan jeg anbefale Marokko til så godt som alle. Kan du litt fransk er det et stort pluss, men det går greit uten også. Gode lårmuskler er også en fordel, men de fleste stedene har de til og med do du kan sitte på.

Det er ingen grunn til å melde seg på noen pakketur. I Marokko ordner alt seg for deg som er positiv og smiler, så sant du ikke må drikke deg litt full først for å klare det.

Lykke til!

Bjørn

Ingen kommentarer: