onsdag, november 04, 2009

Skulle du ha sett!

Ja-a... Da har jeg gjort det som skulle gjøres her til lands før jul, inkludert å vaske bak do. Dermed må jeg jo finne på noe å gjøre. Helst noe litt ordentlig, og nei, jeg gidder ikke komme hjem til noen av dere og gjøre husarbeid eller passe unger eller bare se litt på noen dataproblemer.

Da kan dere jo gjette hva jeg antagelig finner på? Reise litt, kanskje? Ja, det tror jeg jammen jeg skal prøve.

Men hvor? Jeg vet ikke! Egentlig har jeg mest lyst på Sør-Amerika, men jeg har ikke funnet en superbillett dit ennå. Derimot går det an å få to-tre uker i Thailand for under 5000 kroner nå, og det er jo ikke verst. På den tiden kan man rekke innom både Burma og Laos, og der har jeg aldri vært.

Og så har British Airways et veldig bra tilbud på Johannesburg i Sør-Afrika, bare man bestiller denne uka. Så det kan det fort hende at jeg gjør. Der ligger både Lesotho (ja, det er et land, ikke et bilmerke) og Mozambique innenfor rekkevidde, og begge dem har jeg lyst på. I tillegg er tjukkeste Safariland rett i nærheten, og nå har jeg ikke sett rare dyr i skogen på snart et år.


Jeg bestemmer meg nok i løpet av kort tid. Og i mellomtiden tar jeg også imot andre forslag med entusiasme og glød.

Heldigvis er det ikke sånn at man må reise langt bort for å oppdage rare ting. Så sent som i dag fant jeg en skikkelig raritet i postkassen. Den var nok lagt feil. Jeg tipper at den skulle til en veldig gammel nabo jeg har, men jeg tviler på at han kommer til å se at han mangler noe. Det var nemlig "Et blad til deg fra Norges Blindeforbund", med det fengende navnet "Alt om Syn", undertittel "En gave til dine øyne".

Blindebladet, altså! Haha, tenk det! Pent innpakket i plast, for å få med følgende reklamebilag: "Verdens første alt-i-ett barbersystem for kvinner! Tilsett kun vann". Og en brosjyre for noe magisk medisin mot ømme og stive ledd, hilsen Homøopat Geir Lund. Ojojoj. Ingen tvil om at dette ikke var til meg, nei.

Jaja. Du lurer sikkert på hva det står i Blindebladet? I likhet med de fleste som mottar bladet, tenker jeg. Hoho. Vel, de har en stor sak om at hvis man er blind så kan man lære smarte triks av en mobility-instruktør for å kompensere for tapt syn. Mobility-instruktør er den dårligste yrkestittelen jeg har hørt på ganske lenge, selv om de sikkert gjør en god og viktig jobb. I dette tilfellet lærte de Tore Strømøy å gå med stokk. Han er jo ikke blind, så det var litt uklart hvorfor han måtte lære det, men han trenger vel alle triks han kan få for å finne forsvunnede personer, kanskje. Etter bildene i artikkelen å dømme bør alle som føler redsel for å bli oppsøkt av Tore på sporet heretter begynne å gå med leggbeskyttere.

Dere kan få ett av tipsene han også fikk. Det gjelder middagsspising: "Det var vanskelig å spise fiskepudding og potet uten å se noe. Men jeg lærte at det går an å skille rettene. Jeg ble tipset om at det går lettere hvis jeg deler potetene i to med den flate siden ned." Bra tips!

Ellers har de gående en kåring av årets søteste førerhundvalp, og det er rikelige mengder med reklame for sterke lamper, optikere, dyrefôr og diverse innen veldig alternativ medisin. Jeg stusset litt over at bladet ikke har noen seksjon for kontaktannonser under tittelen Blind Date, men det er jo alltid bra med rom for forbedring.

Lurer på om magasinet kommer ut som lydblad også?

Habra så lenge!

3 kommentarer:

Kjersti sa...

Jeg synes det mest spesielle er at headeren på Blindeforbundets hjemmesider har blindeskrift. Min pc-skjerm nytter det i alle fall ikke å forsøke å lese blindeskrift på.
Jeg pleier forresten å levere posten dit den egentlig skal, uten å åpne den, når jeg får noe i postkassen ved en feil. Det er nå sånn jeg gjør det. Bare nevner det.

Hvis du drar til Mozambique må du ikke bli overrasket om du møter en neger som heter Ludvig. Det er bare et resultat av noen nordmenn som var der nede og jobbet for 23 år siden, og hadde tjenere som de betalte så godt at tjenerne ble takknemlige nok til å la dem navngi sønnen deres. Jeg synes synd på afrikaneren som ble hetende Ludvig av alle ting, men det er nå så.

Tror forresten jeg drar til Sør-Amerika i løpet av denne måneden, før jeg plutselig blir nødt til å begynne å bekymre meg for billettpriser.

Ha en god tur da, hvor enn det nå blir til.

Bjørn Christian Tørrissen sa...

Blindeforbundet har sikkert noe superutstyr på gang som gjør det til en lek å lese blindeskrift på skjerm. De reklamerer i hvert fall for programvare som kan forstørre skjermen, og noe sånt skulle jeg gjerne hatt!

Synd at nordmennene reiste hjem før navnene til hele Flåklypa-galleriet var fordelt. Da hadde nok Ludvig følt seg mer ovenpå, særlig i forhold til Fy Fazan, Mysil og Jurtappen.

Sør-Amerika er førstevalg her også, helst senvåren i Nord-Argentina og kanskje Paraguay/Bolivia, men jeg leter fremdeles etter ok billett. Hvis det er dit du også skal, så kan du jo bare ta meg med! #8D)

God tur, du også.

Jan sa...

"Jeg bestemmer meg nok i løpet av kort tid. Og i mellomtiden tar jeg også imot andre forslag med entusiasme og glød. "

Hvis du tenker på Afrika, så har jeg hørt at Kongo skal være ganske spennende for tiden (særlig for nordmenn) :-) Skulle gjerne lest reisebeskrivelse og sett bildene dine derfra! (Hvis du skulle få problemer, har jeg hørt at det kan være lurt å utgi seg for å jobbe for det norske forsvaret :-) )

Det dumme med Sør-Amerika er at det sjelden er spesielt billige flybilletter dit. Et kjapt søk gav meg 4567 NOK som det billigste for London-Buenos Aires (22 nov - 15 des) (og så må du legge til et par hundrelapper for Ryanair t/r London + evt. overnatting der). Ikke superbillig, men muligens til å leve med.

Du finner nok på noe! :-) God tur uansett hvor det måtte bli!