fredag, november 13, 2009

I Oppnedland

Da er jeg på plass i Pretoria, og foreløpig går alt bra. Planen videre begynner å ta form. Søndag tar jeg buss til fjells (Sani Pass på grensa til Lesotho), og der i området blir jeg i en uke. Så er det buss eller hesterygg tilbake til Johannesburg for å hoppe på en tur rundt i Mosambik. Jeg risikerte nettopp liv og lemmer ved å gå i en minibank og ta ut tjueni lokale gjennomsnittsårslønner for å betale for den turen. Jeg har kvittet meg med pengene nå, så da er jeg vel relativt trygg igjen.

Jeg trenger egentlig ikke å ta buss. I stedet kan jeg jo gjøre som de innfødte og bare kapre og stjele en bil. Jeg har lagt igjen sertifikatet hjemme, men det gjør ingenting. For 150 kroner og et passbilde kan man i følge oppslag på trærne utenfor her kjøpe seg "kjøreopplæring" og få utlevert lappen. For den samme summen kan man på oppslaget ved siden av få utført en abort. Jeg reagerte litt på at det er Doctor Maama Mia som står for utførelsen, men det påstås at det er 100 % safe and 100 % pain free, og det inkluderer Womb Cleaning and Blood Detoxification, så da må det vel være bra.

Skulle noe annet feile, så står Dr. Kaasa til disposisjon. Jeg antar utifra navnet at han er norsk. Han er i hvert fall en mester i spirituell og alternativ terapi. "Born with mystical powers, he is a leading spiritualist in the world!" Blant spesialitetene hans kan nevnes:

- Assist single persons get partners in a short time
- Ensure you get the promotion you have long deserved at work
- Remove the black spot in your hands that keep taking away
- Solve weak erection
- Read and tell about your problems before mentioning them
- Mysterious pains

Hva skal man egentlig med reiseforsikring når man har sånne folk rundt seg?

Ikke vet jeg. Men det er i hvert fall ingen grunn til panikk ennå. Og det er jo bra, for jeg har fremdeles nesten fire uker igjen å reise.

Bjørn

1 kommentar:

cc sa...

Høres ut som dette er en mann du bør oppsøke snarest ;-)