tirsdag, desember 11, 2012

Bagsrevyen

Enda et år går mot slutten, og blant alt som skal stues bort i en krok for å gjøre plass til et nytt år er en haug spyposer. Spyposesamlingen min, påbegynt i 1994, vokser nemlig fremdeles jevnt og trutt. Nå har jeg godt over 200 forskjellige poser som jeg kan dra frem om nøden blir stor.

Utvalg fra min stolthet, spyposesamlingen

Jeg gjør fremdeles så godt jeg kan for å få muligheten til å plukke nye poser selv, men jeg får heldigvis også god hjelp fra reiseglade venner som plutselig har vært et rart sted og plukket opp en spennende kreasjon.

Blant favorittene mine fra nyere tid er:

  • En "Hill Sickness Bag" fra indisk Himalaya. Svingene opp fra Chandigarh til fjellbyen Shimla er ingen spøk. Jeg anbefaler veldig å ta toget i stedet. Det er marginalt mindre svingete, men går også mye langsommere. I tillegg er sjansen for å fare utfor et stup langt lavere med tog enn med buss der. Men spyposene er tøffe, altså.
  • Flysykeposen fra Yeti Airlines i Nepal. Navnet på flyselskapet er i seg selv nok å fryde seg over, og i tillegg slår de til med en sarikledd spyerske med tikka i panna på baksiden, i full gang med å vise hvordan en spypose brukes. "Kindly use this air sickness bag in case of vomitting during flight. Thanks!"  Ingen subtilitet, sånn liker vi det!
  • En personlig spypose som fulgte med et sett med ting man har bruk for når man skal ut og fly; tykke sokker, øyemaske, ørepropper og spypose pent pakket inn i en konvolutt. "Hvis du aner at en urolig mage er på gang, pakk spyposen ut av denne konvolutten og ha den klar. Det er ingenting å være flau for, til og med veteraner innen flyreise blir av og til flysyke". Kan bestilles engros fra Allied Aviation Supplies Co., Box 75013 Farley Station, Oklahoma City, Oklahoma 73147, USA.
  • AeroGal, som ikke er så galt som det kan høres ut som, men Galapagosøyenes eget flyselskap. De har en haviguan i logoen, og kaller seg "det intelligente flyselskapet", og er bare så lite og søtt at det kom med på lista her.
  • Iran Aseman Airlines. Kan lett uttales Assman, men er uansett litt artig. De flyr nemlig Boeing 727-200, en flytype som bare ble produsert i perioden 1963-1984. Men Iran får ikke lov av USA til å kjøpe nye fly, så de må bare holde de flyene de allerede har i lufta så lenge de klarer. Spyposer herfra kan det altså fort bli vanskelig å få tak i fler av. 
Det var alt i denne omgang, men følg med, det kommer sikkert flere spennende spyposenyheter her etter hvert!

Ingen kommentarer: