onsdag, juli 22, 2009

Superhelt i Tyrkia

Som vi sier på tyrkisk: Merhaba!

Jeg oppdaget plutselig at jeg var i ferd med å få ikke noe å gjøre, samtidig som utsiktene til godvær i Jotunheimen de neste ti dagene var dårlige. Da var det bare én ting å gjøre, og det gjorde jeg.

Torsdag reiser jeg til Istanbul, den største byen (men ikke hovedstaden) i julenissens hjemland (bare slå opp Sankt Nikolas i Wikipedia). Hva jeg skal der å gjøre vet jeg ikke helt, men det jeg ikke vet har jeg antagelig bare godt av. Kanskje skal jeg reise til stedene som høres morsomst ut å besøke. Dermed ligger for eksempel Batman i sørøst-Tyrkia veldig godt an til å få besøk!

Det er ganske varmt og godt i Turist-Tyrkia nå, så for å få relativt levelige forhold kommer jeg nok til å reise til steder som ligger høyt til værs. De har fjell i alle størrelser opp til godt over 5000 meter, så det er nok bare å finne sin egen trivselshøyde.

Som forberedelser til reisen har jeg ikke lært meg å tegne, og så har jeg prøvd å lære meg litt tyrkisk. Det er ikke lett. Det eneste ordet jeg så langt har funnet på tyrkisk som ligner på noe som helst annet av språk er "greyfurt". Og selv det ligner ikke imponerende mye på grapefrukt, når jeg tenker meg om. Ikke er det særlig godt heller.

Men det går nok bra likevel. Og i så fall er jeg tilbake i Norge rundt 20. august.

Güle güle!

3 kommentarer:

May-Linn sa...

Hei!
Kom tilfeldigvis over bloggen din i forbindelse med at jeg selv skal til Australia på work and travel og søkte info om reiseforsikring. (Husker ikke helt hvorfor din blogg dukket opp, men samme det!)

Så mitt spørsmål til en velbereist mann er altså om du har noe råd om hvilke reiseforsikringer som duger?

Håper på svar!
MVH May-Linn.

Bjørn Christian Tørrissen sa...

Hei May-Linn,

Jeg svarte like så godt inne i bloggen din, jeg. Og til alle andre interesserte, det er her:
http://tanturia.blogspot.com/2009/07/1-mnd.html

May-Linn sa...

Tusen takk for flott svar, Bjørn!
Tar med meg de gode rådene når jeg nå skal kikke meg rundt etter forsikring!


Igjen takk!