lørdag, mars 01, 2008

Geriatri

Saann. Naa har jeg kommet meg ut paa landsbygda, saa naa er jeg vel trygg igjen, antar jeg. Her er det ikke mobildekning, engang. Men Internett har de massevis av. Det eneste de har mer av enn Internett er marihuana, tror jeg. Ufattelig mange sloeve hoder i denne surfehippiebyen, Jericoacoara. De er saa dumme at de til og med pruter med seg selv. Saa naa bor jeg paa et fint og rent rom med vifte i taket og eget bad og det er visstnok varmtvann der. Det var det visstnok i Fortaleza ogsaa, men noe maa ha gaatt galt, for vannet var kaldt, og jeg fikk elektrisk kjempestoet hver gang jeg kom i naerheten av krana. Men pytt. Der var det saa varmt og godt at kald dusj bare var fint. Uansett, her bor jeg for cirka 60 kroner natta, og det inkluderer en frokost som hadde kostet mer enn 60 kroner hjemme.

Jericoacoara uttales Sherry-kvakkva-ra. Men det er altfor mye aa si, saa de fleste sier bare Sherry. Her burde noen starte et konferanse-senter, og kalt det Jeri Atrium. Eller de kunne aapnet baar og kalt den Gin 'n Jeri. Eller noe. Saant kommer man bare ikke paa hvis man roeyker for mye marihuana, antar jeg.

Det har fossregnet her i dag, som ikke gjoer saa mye naar man maa sitte i buss hele dagen, helt til man kommer til der buss ikke gaar lenger, men man maa bytte til firehjulsdrevet truck for aa komme seg gjennom bushen og oerkenen. Fine greier. Fossregner fremdeles, enda det er oerken her. Eller mye sand, i hvert fall. Oerken er et sted hvor det ikke regner mer enn ekstremt lite. For eksempel som i Antarktis. Saa her er det mye sand ikke fordi det er oerken, men fordi det er mye sand her. Kanskje det har blaast over fra Afrika, ikke vet jeg. Det eneste jeg vet er at havet og vinden er i ferd med aa kreve sanden tilbake. Voldsomt til erosjon her. Som gir flotte klipper aa se paa og gaa langs og skli ned, saa jeg klager ikke. Men om et par hundre tusen aar maa nok Brasilkartet omskrives ganske kraftig!

Vel, alt er bra her. Takk til John Fredriksen som passer paa lakseaksjene mine, og Google som passer paa Opera og alle dere som panter tomflasker paa Tomra-automater. Denne turen gaar jeg i overskudd paa! Hadde jeg sittet hjemme hadde jeg sikkert vaert kylling og solgt meg ut av de aksjene forlengst. Saa kom ikke her og si at reising ikke er loennsomt!

Habra,

Bjoern

Ingen kommentarer: