tirsdag, april 26, 2011

Gaaaaaaaaaaaaah!

Jeg blir gal av arabiske byer. Eller for å være mer spesifikk, jeg ble gal av Fes. Den byen er sinnsyk. Og da mener jeg ikke "De gjør så mye rart der", men "Jammen, hallo, er ALLE her fullstendig tilbakestående?!".

Det finnes knapt museer her i landet. Det trengs ikke. Landet ER et museum. Alt gjøres på samme måte som det alltid har vært gjort, unntatt der det går an å bruke nye oppfinnelser til å gjøre verden til et enda dårligere sted å være.

Magre menn farger tøy i store kar med kraftige kjemikalier med bare hendene. Kobberslagerne sitter midt i gata og banker løs på glovarmt metall mens unger løper lekende iblant dem. Gjennom de trange smugene av noen gater de har i Fes trasker det rundt søppelesler, nedlesset med enorme sekker fulle av drit, plast og gørr. Og så kjører det tullinger rundt på motorsykkel overalt, tilsynelatende i den tro at de er på en motorvei. Så kjører de på noen, og så blir det hyling og skriking og slåsskamp. I går så jeg to drosjesjåfører dunke løs på hverandre med henholdsvis stor skiftenøkkel og brekkjern, i kamp om en kunde. Heldigvis kom det politi til etter to minutter, ellers hadde jeg nok måttet vise noen ganske fæle bilder her snart.

Politi er det overalt. Alle steder hvor kongen har kjøpt seg en dyr og fin bolig eller noe i den retningen, er det garantert utplassert uniformerte vakter i særlig stort antall. Og hvis man prøver å snike seg til å ta noen bilder av huset, så viser det seg at det er massevis av politi i sivil der i tillegg. Jeg blir litt stressa av sånt.

Alt i alt så er det trist med land hvor alt som er fint å se på enten er forbudt å fotografere fordi det er finansiert med korrupsjonspenger, eller det er minst fem hundre år gammelt. Det BURDE være noe fint fra nyere tid å finne, men det er det ikke. Befolkningen er dopet ned med fotball og religion. De er like smarte i utgangspunktet som for eksempel meg, men hele systemet her gjør at de aldri får utnyttet potensialet sitt. For meg ser Marokko ut som om det er utarbeidet av idioter, for idioter. Fæle greier, og aller mest synlig blir det i byene.

Men, men. Jeg skal hjem snart, så det er ikke mitt problem. Og mange steder på landsbygda virker det som om de riktignok lever under litt trange kår, men de har det slett ikke så verst, strengt tatt.

For eksempel i Tata. Det høres så flott ut, synes jeg. "Tata!", liksom. Og så var jeg i Rich, som må være veldig ironisk ment, for der var det ikke mye rikdom. Ikke i Taforalt heller, selv om det hørtes ut som et sted med gode inntekter. Jeg kom meg aldri til Saka og Tingis, men kanskje de har mer der? I hvert fall må det være et bedre sted enn Plage des Nations, så vidt jeg kan skjønne. Og MYE bedre enn Tissergate, som kanskje er hva Watergate blir til etter en stund? Hm.

Jeg fikk i hvert fall nok middelalder, og dro videre til Casablanca. Det ser ut som en fin by, eller i hvert fall kan den ha vært det for femti år siden. Og finner jeg ikke noe annet å glede meg over, så skal jeg i hvert fall på KFC en tur. Hurra.

Vi snakkes,

Bjørn

Ingen kommentarer: