fredag, november 06, 2009

Nesehorn og ville elefanter

Da kan de velfødde marsvinene i Andesfjellene og alle burmesiske opposisjonelle med angst for svømmende turister puste lettet ut, for jeg kommer ikke deres vei med det første. Jeg skal knapt så mye som ut av min vanlige tidssone. I neste uke tar jeg flyet til Johannesburg, som er et usedvanlig lite hyggelig sted å være. Derfor reiser jeg nok raskt videre, men jeg vet ennå ikke helt til hvor.

Et hett tips er likevel at jeg reiser til der Hoa og Babu bor. Etter noen raske undersøkelser fant jeg nemlig en reiseskildring derfra, skrevet av Thorbjørn Egner, og der står det blant annet:

Og kongen var så veldig glad og alle var så glade
Og kokken bakte sukkerbrød og laget sjokolade
Så danset de den hele dag til kongens store velbehag
De danset både swing og hot, for det gjør en ekte hottentott

Jeg er litt usikker på hvordan man danser både swing og hot, men ellers høres det jo ut som selve oppskriften på gode dager.

(Bilde med Creative Commons-lisens lånt fra Andrew Ashton)


For å komme dit må jeg antagelig dra til Lesotho, et land helt omringet av Sør-Afrika. Det er på størrelse med Belgia, men takket være sin beliggenhet er det et land som er enda mer ignorert av verden enn Belgia er. Jeg så landet på avstand da jeg reiste i Sør-Afrika med buss, og jeg fikk straks lyst til å hoppe av bussen og gå opp i fjellene der i stedet. Den gangen hadde jeg ikke tid til det, men nå...

Det passer i grunnen greit med en tur innom Sør-Afrika nå, for tropehjelmen min begynner å bli utslitt. Det er ikke mange steder man kan kjøpe en ny sånn nå til dags, men der kan man det. Bare man ikke bryr seg om hvor teit man ser ut med tropehjelm på hodet, så er det et veldig praktisk hodeplagg i stekende sommersol, som de antagelig har en del av for tiden på den sydlige jordhalvkule.

Flybilletten bidro også til avgjørelsen. Den koster 5542 kroner, mye mindre enn jeg betalte for å fly dit i 2002. Rare greier. I tillegg var det sånn at 1 sør-afrikansk rand kostet cirka akkurat 1 norsk krone da. Nå får jeg den for 75 øre. Jeg får nok brukt penger så det holder likevel, men jeg kan trolig regne med å få enda mer igjen for det denne gangen. Hurra.

Etter å ha gått og ridd rundt i Lesotho-fjellene skal jeg kanskje prøve å få med meg litt Mozambique også. Det tar nesten to uker å utvikle malaria, og hvis jeg nå først skal få det, så har jeg lyst til å være hjemme igjen før det bryter ut for fullt.

Eller kanskje jeg gjør noe helt annet. Først skal jeg kjøpe tropehjelm, og så tar vi det derfra. Kanskje det kommer oppdateringer underveis her, men det er sannelig ikke sikkert at det blir mange av dem. Jeg har fått tak i adressen til de tre nettkaféene i Lesotho. Alle ligger i Maseru, som er hovedstaden i landet og mest kjent for at der er det ingenting å gjøre.

Nå var det sikkert veldig mange som fikk lyst til å dra til Lesotho, og da er det bare å hive seg med! #8D)

Jeg kommer hjem igjen når dere har bakt lussekatter.

Bjørn

Ingen kommentarer: